Marina Tanja Waltraud Eglmaier
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Sigrid Hackl-Wimmer
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Manuela Paechter
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Ilona Papoušek
(Arbeitsbereich Biologische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Lars Eichen
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Karoline Rettenbacher
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Catherine Walter-Laager
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Helmut Karl Lackner
(Lehrstuhl für Physiologie, Otto Loewi Forschungszentrum, Medizinische Universität Graz)
ECG measurements (e.g. assessments of heart rate variability, HRV) are a promising method for investigations with toddlers and young children. Wearable sensor technology enables reliable monitoring of physiological data in everyday situations and over long periods of time in a non-burdening way. However, the selection and interpretation of HRV variables for toddlers requires several methodological considerations. Many of the current recommendations for quantifying and interpreting HRV for adults cannot be applied to this young age group. In the present study, HRV variables were calculated for a period of 30±3h for 47 toddlers (16–37 months) and 48 adults (18–40 years). Several types of HRV variables and computation methods were evaluated in comparison of both age groups. The resulting recommendations can be applied to both long- and short-term measurements as well as for different times of day (e.g., nighttime sleep) and have been used in a recent study on toddlers sleep quality.
Marina Tanja Waltraud Eglmaier
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Sigrid Hackl-Wimmer
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Manuela Paechter
(Arbeitsbereich Pädagogische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Ilona Papoušek
(Arbeitsbereich Biologische Psychologie, Institut für Psychologie, Karl-Franzens-Universität Graz)
Lars Eichen
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Karoline Rettenbacher
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Catherine Walter-Laager
(Arbeitsbereich Elementarpädagogik, Institut für Pädagogische Bildungsforschung und PädagogInnenbildung, Karl-Franzens-Universität Graz)
Helmut Karl Lackner
(Lehrstuhl für Physiologie, Otto Loewi Forschungszentrum, Medizinische Universität Graz)
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